dnes je 21.11.2024

Input:

Správní řízení v základní umělecké škole - přijímání uchazečů k základnímu uměleckému vzdělávání

19.2.2019, , Zdroj: Verlag Dashöfer

2.3.12
Správní řízení v základní umělecké škole – přijímání uchazečů k základnímu uměleckému vzdělávání

PaedDr. František Havelka, Ph.D.

Příklady správního řízení v základním uměleckém vzdělávání:

  • nepřijetí k základnímu uměleckému vzdělávání (§ 2 vyhlášky č. 71/2005 Sb., o základním uměleckém vzdělávání);

  • prominutí, snížení úplaty za základní umělecké vzdělávání (§ 123 odst. 4 zákona č. 561/2004. Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění;

  • vyloučení žáka ze základního uměleckého vzdělávání (§ 7 odst. 2 vyhlášky č. 71/2005 Sb., o základním uměleckém vzdělávání, konkrétně písm. a, b, d).

1. Zahájení správního řízení

a) Na žádost

Při zahájení správního řízení na žádost je důležité tzv. podání, tj. žádost. V praxi základní umělecké školy je podáním (žádostí) - přihláška k základnímu uměleckému vzdělávání.

Požadavky na podání (přihlášku) jsou uvedeny v § 37 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád.

Podání (přihláška) se posuzuje podle obsahu (nikoli podle označení). Škola může mít předem připravený formulář přihlášky, rodiče však mohou využít jiný formulář nebo použít jinou formu přihlášky.

Z obsahu podání (žádosti) musí být zřejmé:

  • kdo jej činí (jméno, příjmení, datum narození, místo trvalého pobytu; jménem nezletilého žáka činí podání zákonní zástupci),

  • které věci se týká,

  • co se navrhuje,

  • označení správního orgánu,

  • další náležitosti, pokud tak stanoví zákon,

  • podpis osoby, která činí podání.

Zákonnému zástupci, který podání podepsal, se doručují případné výzvy, usnesení, rozhodnutí. Pokud žádost podepíší oba zákonní zástupci (rodiče) žáka, je správní řízení zahájeno s oběma zákonnými zástupci a oběma je pak nutné doručovat veškeré písemnosti související v probíhajícím správním řízení. Proto bývá vhodné, aby žádost podepsal pouze jeden zákonný zástupce.

Jestliže má podání (žádost) nedostatky nebo vady, správní orgán (škola) je pomůže odstranit nebo zákonné zástupce vyzve, aby je v přiměřené lhůtě odstranili.

Podání (přihlášku) lze podat:

  • písemně,

  • ústně se zápisem do protokolu,

  • v elektronické podobě.

Správní řízení je zahájeno dnem, kdy žádost dojde správnímu orgánu (nikoli dnem, kdy byla žádost napsána nebo dnem, kdy byla žádost odeslána poštou). Okamžikem doručení žádosti škole je evidence žádosti v podacím listinném deníku nebo v elektronické spisové službě.

b) Z moci úřední

Správní řízení je zahájeno z moci úřední dnem, kdy správní orgán oznámil zahájení řízení účastníkovi (§ 46 odst. 1 správního řádu, doručení oznámení, ústní prohlášení).

Doručení oznámení zahájení řízení je nutné doložit doručenkou stvrzující skutečnost, že písemnost odeslaná správním orgánem byla adresátovi doručena.

Oznámení obsahuje:

  • označení správního orgánu,

  • předmět řízení,

  • jméno, příjmení, funkci, podpis oprávněné úřední osoby.

2. Průběh správního řízení

a) Založení spisu

V každém případě žádosti o přijetí k základnímu uměleckému vzdělávání se zakládá spis. Spis tvoří písemnosti, které byly

- doručeny správnímu orgánu nebo

- vytvořeny správním orgánem v průběhu správního řízení.

Spis musí obsahovat soupis všech svých součástí, včetně příloh, s určením data, kdy byly do spisu vloženy (§ 17 odst. 1 správního řádu). Každý spis musí být označen spisovou značkou (§ 17 odst. 1 správního řádu).

Spis může být tvořen:

- Spojováním dokumentů (§ 12 odst. 2 vyhlášky č. 259/2012 Sb., v platném znění), pak je

- spisovou značkou číslo jednací nebo evidenční číslo ze samostatné evidence dokumentů prvního nebo posledního evidovaného dokumentu (§ 12 odst. 6 písm. a) vyhlášky č. 259/2012 Sb.),

- každý nový dokument se zaeviduje v elektronickém systému spisové služby nebo podacím deníku, resp. v samostatné evidenci dokumentů,

- každému novému dokumentu se přidělí číslo jednací nebo evidenční číslo ze samostatné evidence dokumentů,

- v evidenční pomůcce se poznamenají u předcházejícího i nového dokumentu vzájemné odkazy,

- součástí spisu je soupis vložených dokumentů s jejich čísly jednacími nebo evidenčními čísly ze samostatné evidence dokumentů.

- Pomocí sběrného archu (§ 12 odst. 3 vyhlášky č. 259/2012 Sb., v platném znění), pak je

- spisovou značkou dle § 12 odst. 6 písm. b) vyhlášky č. 259/2012 Sb., v platném znění, číslo jednací nebo evidenční číslo ze samostatné evidence dokumentů iniciačního dokumentu bez pořadového čísla zápisu tohoto dokumentu ve sběrném archu,

- iniciační dokument se zaeviduje v základní evidenční pomůcce nebo samostatné evidenci dokumentů spolu s uvedením informace o vzniku spisu (elektronickém systému spisové služby nebo podacím deníku, resp. v samostatné evidenci dokumentů),

- současně se zaeviduje iniciační dokument ve sběrném archu jako první dokument v pořadí,

- následující dokumenty spisu se evidují pouze ve sběrném archu.

Jestliže škola vede spisovou službu v listinné podobě, pak se dle § 12 odst. 5 vyhlášky č. 259/2012 Sb., v platném znění, na obálce spisu uvedenou tyto údaje:

 
Údaj Poznámka
stručný obsah spisu Například: správní řízení o žádosti o přijetí k základnímu uměleckému vzdělávání Jméno a Příjmení uchazeče, Datum narození, Adresa trvalého pobytu
spisová značka spisu Například: ZUŠ/191/2019/Los
datum založení spisu Spis se zakládá v den doručení prvního (iniciačního) dokumentu, resp. vytvořením prvního (iniciačního) dokumentu.
datum uzavření spisu Spis je zpravidla uzavřen vyřízením posledního dokumentu.
spisový znak spisu Spisový znak se stanoví podle spisového a skartačního plánu školy nebo školského zařízení, v němž jsou uvedeny příslušné spisové znaky pro jednotlivé druhy činností.
skartační režim spisu Skartační znak se spisu přidělí podle skartačních znaků dokumentů, jež obsahuje, a to v pořadí A - V - S. Skartační lhůta spisu musí být totožná s nejdelší skartační lhůtou dokumentu zařazeného do spisu.
údaje o uložení spisu, kterými jsou počet uložených listů dokumentů v listinné podobě tvořících spis, popřípadě svazků příloh v listinné podobě dokumentů tvořících spis

b) Lhůta pro vydání rozhodnutí

Po zahájení správního řízení začíná plynout lhůta pro vydání rozhodnutí.

Správní orgán je povinen vydat rozhodnutí bez zbytečného odkladu (§ 71 odst. 1 SŘ). Pokud nelze rozhodnutí vydat bezodkladně, je správní orgán povinen vydat rozhodnutí nejpozději do 30 dnů od zahájení řízení (§ 71 odst. 3 správního řádu).

Jestliže je správní řízení přerušeno, dochází k pozastavení lhůty pro vydání rozhodnutí (tj. lhůta pro vydání rozhodnutí neplyne).

c) Práva a povinnosti účastníka řízení a správního orgánu

- Účastník řízení má právo (§ 36 správního řádu)

- navrhovat důkazy, činit návrhy po celou dobu řízení až do vydání rozhodnutí,

- vyjádřit v řízení své stanovisko,

- před vydáním rozhodnutí vyjádřit se k podkladům rozhodnutí.

- Účastník řízení má povinnost (§ 36 správního řádu)

- na výzvu ředitele předložit průkaz totožnosti.

V souladu s ustanovením § 3 správního řádu postupuje správní orgán tak, aby byl zjištěn stav věci, o němž nejsou důvodné pochybnosti. V praxi to znamená, že získá všechny podklady, na základě kterých zjistí stav věci, o kterém nejsou důvodné pochybnosti, a následně rozhodne ve věci.

- Důležitými povinnostmi správního orgánu je zejména povinnosti:

- povinnost pomoci odstranit vady na místě nebo vyzvat účastníka řízení (resp. jeho zákonného zástupce) k odstranění vad žádosti (současně se poskytuje přiměřená lhůta k odstranění nedostatků žádosti) (§ 37 odst. 3 správního řádu),

- dát účastníkovi řízení (resp. jeho zákonnému zástupci) možnost před vydáním rozhodnutí vyjádřit se k podkladům rozhodnutí; to se netýká účastníků řízení (resp. zákonných zástupců účastníků řízení), jestliže správní orgán jejich žádosti v plném

Nahrávám...
Nahrávám...