Pro zpracování byl využit vzor Karty rizika z Metodického pokynu č. 11 z 31. 3. 2020 Centrální harmonizační jednotky Ministerstva financí, který byl přiměřeně upraven.
Příloha č. 1 – Karta rizika
*V případě že operace podléhá schválení zřizovatele:
Projednal zřizovatel:...... Dne:......
Přijaté závěry a usnesení:
Realizace přijatých závěrů:
datum:
podpis ředitele příspěvkové organizace nebo příkazce operace
Příloha č. 2 – Souhrnná informace o nejvýznamnějších rizicích
Souhrnná informace o nejvýznamnějších rizicích PO:...........za 1. pololetí r. 2021
Řízení rizik probíhalo zejména v návaznosti na obsah směrnice č.: Řízení rizik v malých PO.
1. Rozhodující procesy za 1. pololetí r. 2021 stanovené ředitelem příspěvkové organizace, ke kterým byla identifikována rizika:
-
nesplnění nebo v prodlení plnění stanovených úkolů, nedodržení požadované kvality úkolů,
-
ohrožení nebo újma na majetku a právech PO
-
narušení bezpečnosti informací,
-
nehospodárné využívání zdrojů,
-
výkon neefektivních nebo neúčelných činností,
-
poškození pověsti PO
2. Identifikovaná významná rizika v rozhodujících procesech PO:
Přehled struktury rizik dle výše uvedených procesů a stupně významnosti rizik:
3. K eliminaci příčin významných rizik byla přijata např. následující nápravná opatření (NO):
4. Přetrvávající rizika s možným významným dopadem na činnost PO:
Vypracoval:
Schválil dne: Ředitel příspěvkové organizace
Příloha č. 3 – Metodika k řízení rizik
Metodika k řízení rizik v příspěvkové organizaci:..............................
Odpovědnost za řízení rizik v PO
Příkazci operací a správce rozpočtu ve sloučené pozici s hlavní účetní v rámci svých kompetencí odpovídají za:
-
včasné rozpoznávání a vyhledávání rizik v procesech, které odsouhlasují,
-
hodnocení stupně významnosti a určování priorit rizik,
-
včasné oznámení skutečností o existenci významných rizik a předkládání návrhů řediteli příspěvkové organizace pro účely rozhodování a přijímání opatření k vyloučení nebo minimalizaci rizik,
-
průběžné sledování identifikovaných rizik a včasnou reakci na nastalou bezprostřední hrozbu nežádoucího dopadu rizika jeho odstraněním nebo minimalizací,
-
pokud zjistí významná rizika, o nichž nemají kompetenci rozhodnout, postoupí takováto rizika k řešení řediteli PO formou Karty významných rizik,
-
přípravu podkladů pro Souhrnnou informaci o nejvýznamnějších rizicích (v červnu a prosinci příslušného roku.
Pokud příspěvková organizace nemá na základě Zřizovací listiny nebo jiných právních aktů zřizovatele kompetence příslušná rizika řešit, postoupí je zřizovateli k přijetí příslušných opatření.
Identifikace a hodnocení rizik
Identifikace probíhá na úrovni příkazce operace, a sloučené pozice správce rozpočtu a hlavní účetní. Při identifikaci a hodnocení rizik se postupuje dle Metodického pokynu č. 2. CHJ MF ČR – Metodika řízení rizik ve veřejné správě Hodnocení rizik.
Předmětem hodnocení je u každého rizika velikost jeho dopadu (D) a pravděpodobnost výskytu (P).
Velikost dopadu rizika je hodnota na stupnici vyjadřující míru závažnosti situace, kterou identifikované riziko může ve vnitřním chodu organizace způsobit. Pravděpodobnost vzniku (výskytu) rizika se určí na základě vyhodnocení aktuálních nebo historických údajů, kdy subjektivně stanovíme pravděpodobnost nebo četnost, se kterou se identifikované riziko již vyskytlo nebo může vyskytnout.