2.2.7.1
Jiný způsob plnění povinné školní docházky
PaedDr. František Havelka, PhD., JUDr. Hana Poláková
Plnění povinné školní docházky upravuje třetí část zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů.
Školní docházka je povinná po dobu devíti školních roků, nejvýše však do konce školního roku, v němž žák dosáhne sedmnáctého roku věku.
Povinná školní docházka se vztahuje na státní občany České republiky a na občany jiného členského státu Evropské unie, kteří na území České republiky pobývají déle než 90 dnů. Dále se povinná školní docházka vztahuje na jiné cizince, kteří jsou oprávněni pobývat na území ČR trvale nebo přechodně po dobu delší než 90 dnů, a účastníky řízení o udělení mezinárodní ochrany.
Povinná školní docházka začíná počátkem roku, který následuje po dni, kdy dítě dosáhne šestého roku věku, pokud mu není povolen odklad. Dítě, které dosáhne šestého roku věku v době od září do konce června příslušného školního roku, může být přijato k plnění povinné školní docházky již v tomto školním roce, je-li přiměřeně tělesně i duševně vyspělé a požádá-li o to jeho zákonný zástupce. Podmínkou přijetí dítěte narozeného v období od září do konce prosince k plnění povinné školní docházky podle věty druhé je také doporučující vyjádření školského poradenského zařízení, podmínkou přijetí dítěte narozeného od ledna do konce června doporučující vyjádření školského poradenského zařízení a odborného lékaře, která k žádosti přiloží zákonný zástupce.
Zákonný zástupce je povinen přihlásit dítě k zápisu k povinné školní docházce, a to v době od 1. dubna do 30. dubna kalendářního roku, v němž dítě má zahájit povinnou školní docházku.
Žák plní povinnou školní docházku v základní škole zřízené obcí nebo svazkem obcí se sídlem ve školském obvodu, v němž má žák místo trvalého pobytu (spádová škola), v případě cizince místo pobytu žáka, pokud zákonný zástupce nezvolí pro žáka jinou než spádovou školu. Pokud je dítě přijato na jinou než spádovou školu, oznámí ředitel této školy tuto skutečnost nejpozději do konce května kalendářního roku, v němž má dítě zahájit povinnou školní docházku, řediteli školy spádové.
Je-li žák umístěný ve školském zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy nebo ve školském zařízení pro preventivně výchovnou péči, plní povinnou školní docházku v základní škole zřízené při tomto školském zařízení nebo v základní škole se sídlem ve školském obvodu, v němž má sídlo příslušné školské zařízení, popřípadě v jiné škole zřizovanou státem nebo územně správním celkem.
Ředitel spádové školy je povinen přednostně přijmout žáky s místem trvalého pobytu v příslušném školském obvodu a žáky umístěné v tomto obvodu ve školském zařízení pro výkon ústavní výchovy, ochranné výchovy nebo ve školském zařízení pro preventivně výchovnou péči, a to do výše povoleného počtu žáků uvedené ve školském rejstříku.
Povinnou školní docházku lze plnit i jiným způsobem. Jiným způsobem plnění školní docházky se rozumí:
- individuální vzdělávání, které se uskutečňuje bez pravidelné účasti ve vyučování ve škole (dále "individuální vzdělávání"),
- vzdělávání žáků s hlubokým mentálním postižením.
NahoruI
Individuální vzdělávání
1.1 Prvotním zákonným předpokladem pro povolení individuálního vzdělávání je skutečnost, že se jedná o žáka základní školy.
1.2 O povolení individuálního vzdělávání žáka podle § 41 školského zákona rozhoduje ředitel školy, kam byl žák přijat k plnění povinné školní docházky, na základě písemné žádosti zákonného zástupce žáka ve správním řízení podle § 165 odst. 2 písmeno k) zákona č. 561/2004 Sb. O povolení individuálního vzdělávání tedy nelze rozhodnout, dokud se dítě z právního hlediska nestalo žákem základní školy. Není tedy možné například již v rámci zápisu dítěte k povinné školní docházce a rozhodování o přijetí dítěte k základnímu vzdělávání v dané základní škole zároveň rozhodnout o povolení jeho individuálního vzdělávání.
Individuální vzdělávání lze tedy povolit pouze žákovi základní školy.
1.3 Žádost zákonného zástupce o individuální vzdělávání musí obsahovat:
- jméno, popřípadě jména a příjmení, rodné číslo, bylo-li přiděleno, a místo pobytu žáka nebo bydliště, pokud nemá na území ČR místo trvalého pobytu,
- uvedení období, ročníku, popřípadě pololetí, kdy má být žák individuálně vzděláván,
- důvody individuálního vzdělávání žáka,
- popis prostorového a materiálně technického zabezpečení vzdělávání a podmínek ochrany zdraví individuálně vzdělávaného žáka,
- doklady osvědčující splnění vzdělání osoby, která bude žáka individuálně vzdělávat,
- seznam učebnic a učebních textů, které budou…